Det var noen fremsynte herrer som på slutten av 1890-tallet tok initiativet til byggingen av en skinnegående bane opp til Ekeberg-platået. Området var allerede en magnet for folk som ønsket et bedre liv utenfor sentrum, men kommunikasjonene var vanskelige. Og det skulle ta en stund før den første trikken rullet på skinnene, men i år er det altså hundre år siden.
Nå har Ivar Sekne skrevet bok om den spill levende hundreårsjubilanten, og mye tyder på at dette vil bli årets julegave for folk som bor langs banen og som har det minste snev av interesse for lokalhistorie.
Sekne har – heldigvis – gått bredt til verks. Dette kunne fort ha blitt en bok for de spesielt interesserte, om skinnebredde og akseltrykk og voltstyrke. Og de som virkelig er interessert i sånt får også sin dose, men dette er aller mest en bok for de som har et forhold til området sørøst for Oslo sentrum, som har kjørt med trikken og kjenner nabolagene.
Her får vi hele historien fra den spede starten, med kommersielle og politiske kvaler. Banen blir fort populær blant publikum, og allerede ved årsskiftet 1917-18 hadde banen fraktet 895.000 passasjerer, langt flere enn forventet. Og passasjerene på Ekebergbanen var engasjert i sin nye samferdselsåre. Debattene gikk høyt, blant annet om røykeforbud om bord – som var ytterst omstridt. Ble billettprisene for høye, truet passasjerene med å iverksette boikott – og i 1927 nådde de også fram.
Historien om Ekebergbanen er til en viss grad også historien om utbyggingen av Lambertseter, men nå er vi plutselig i den nesten bokstavelig talt banebrytende kommunesammenslåingen mellom Oslo og Aker, og Oslo kommune tok nå kontroll både over Lambertseter og Ekebergbanen. Etterhvert fikk trikkens tilhengere andre problemer å tenke på. I årene etter 1960 var det først og fremst bilen som skulle fram, til nød bussen. Men Ekebergbanen eksisterer ennå.
Ivar Sekne har skrevet flere lokalhistoriske bøker og kjenner Sørøst-Oslo ut og inn. Boka er velskrevet og strekker seg helt inn i vår egen tid med linjenummer 18 og 19. I tillegg til bred historisk dokumentasjon finner vi også underholdende anekdoter og ikke minst massevis av bilder.