I sin tolkning av utsikten fra Ekeberg valgte engelskmannen John William Edy å fokusere på landskapet mellom Gamlebyen kirke og Oslo ladegård, mens kvadraturen danner en mer utydelig kulisse i bakgrunnen. Men også her ser vi tydelig de viktige bordtomtene i utkanten av byen. Edy var i Norge i 1800, og tegnet motivene før han malte dem ferdig hjemme i England. Edy var egentlig britisk offiser og var i Norge sammen med en offiserskollega. Det var urolige tider i Europa, og Napoleonskrigene var i sin begynnelse. De to britene ble snart mistenkt for å drive spionasje og ble internert hos gjestgiver Friderich Thoms i Christiania. I en slags operettestil som var typisk for tiden, ble de to spionmistenkte under sitt opphold invitert hjem til flere av Christianias ledende menn, deriblant Bernt Anker og John Collett. Det er for øvrig Edy som har malt bildet av domkirken som du ser på toppen av denne siden.
Hvorvidt de to virkelig var spioner, har vi ikke noe bevis for, men det er bemerkelsesverdig hvilken interesse Edy la for dagen når det gjaldt kystlinjen, havner og sjømerker. En rekke byer langs den sørnorske kysten er avbildet av Edy, og sånn sett har han gitt et uvurderlig bidrag til norsk historie.