Utsikten fra Ekeberg (8)

(Avfotografering: Nasjonalmuseet)
(Avfotografering: Nasjonalmuseet)

Dette utsiktsbildet fra Ekeberg er kanskje aller mest interessant på grunn av de ornamentiske småbildene rundt maleriet. Peter Christian Wergmann har krydret sitt utsiktsbilde fra 1835 med småbilder av flere av datidens monumentalbygninger i den unge norske hovedstaden.

Flere av de framtredende bildekunstnerne i det gamle Christiania var danske av opprinnelse, og i denne serien om utsikten fra Ekeberg har vi allerede vært innom Johannes Flintoe, som slo seg ned her, og Christian August Lorentzen og August Wilhelm Boesen, som var innom på besøk. Også Peter Wergmann var dansk, men i likhet med Flintoe fant han seg godt til rette i Christiania – og her gjorde han en karriere som teatermaler og illustratør.

Observatoriet er blant bygningen som ligger i borden rundt utsiktsbildet. (Oslo museum)
Observatoriet er blant bygningen som ligger i borden rundt utsiktsbildet. (Oslo museum)

Den 29 år gamle Wergmann kom til Norge som omreisende skuespiller i 1831, men fant etter hvert at mulighetene var større innenfor bildekunsten, der han også hadde sin utdanning. Hans styrke lå i den nokså fotografiske gjengivelsen av motivene, og i løpet av 1830-årene ga han ut to bøker med «prospecter» fra sine norgesreiser.

Så slo han seg ned for godt i Christiania, der han etablerte seg som teatermaler og dekoratør. Han moderniserte de scenografiske grepene i norsk teater, og sto bak scenografien til de første Ibsen-forestillingene ved Christiania Theater, blant annet Kongsemnerne. Når kong Harald inviterer på middag, kan gjestene fremdeles glede seg over Wergmanns dekorasjoner av spisesalen på Slottet. Også på Oscarshall og på Stortinget finner vi arbeider av Wergmann.

Utsiktsbildet til Wergmann viser høy aktivitet på havna, men det er småtegningene langs kantene som fanger oppmerksomheten. Her finner vi Krigsskolen, Observatoriet, Borgerskolen, Tukthuset (!), Tollboden og flere andre offisielle bygninger som Christianias innbyggere kunne være stolte av.

(Avfotografering: Oslo museum)
(Avfotografering: Oslo museum)

Wergmann kompletterte sitt utsiktsbilde med et motiv sett nedenfra, der Oslo kirke i Gamlebyen står i fokus. Den fine steinbrua går over Alnaelva (Loelva) som fremdeles hadde sitt løp her.

I folketellingen fra 1865 finner vi Wergmann i Nedre Voldgate 20, i gården som eies av Anne Marie Roverud, enken etter den kjente musikkpedagogen Lars Roverud. Wergmann døde i 1869.